Khamis, 26 Mac 2009

teringat dulu-dulu

alisya demam da 2 malam..demam malam je...en somi pulak tiap malam kije...penat skit aku..nasib baik malam x meragam sangat..yg penting main, main & main jer..


baru bukak blog faiq...ala keciannya...ada tanda..nasib baik x da pape




aritu en somi ada tunjuk gambar keta myvi itam..nak tau keta sapa?keta penolong peminta sedekah yg buta...so apa yg boleh di ungkapkan?...soalan pertama..apa hubungan pemandu dgn peminta sedekah tu? ..saudara ke?...@ sindiket ke?...pada aku minta sedekah boleh utk makan & utk keperluan yg amat2 perlu...tapi takkan pemandu tu x da duit nak bg makan kat org buta tu?


pendapat aku ramai sangat yg penipu...macam smalam peminta sedekah yg bawak anak minta sedekah sesama..sanggup bagi payung kat anak yg besar skit duduk kat tengah panas...konon2 org akan kesian lebih...ee geramm tul aku ngan org macam ni...




aku harap aku dapat membesarkan anak dengan sebaik mungkin..aku pernah rasa susah..


dulu keluarga aku boleh dikatakan agak kekurangan..teringat dulu..milo itu adalah minuman mahal..setahun mungkin 2 @ 3 kali bole beli..aku tengok je cucu jiran sebelah meratah milo..sedapnya..abah kerja kampung je..masa kecik sebelum darjah 2 ke 3, mak ngan abah kerja kat sawah..pastu bila sawah da x da, abah kerja amek bertam..kesian kat abah coz slalu tercucuk duri bertam..masa ni abang amek keputusan brenti sekolah...nak bagi peluang kat ateh blaja..


aku pulak tak paham lagi..umur masa ni dalam 6@7taun...




abah tukar kerja jadi penoreh...masa ni mak tolong dari pagi sampai 9.30..masa ni aku da mula buat kije rumah..dulu mana ada mesen basuh..kena basuh baju utk satu umah setiap ari cuti...penat gak tapi tenaga budak2 kan kuat..masa ni along & ateh da masuk u..


kesusahan ni memang terasa terutama along coz sbg anak yg tua dia pikul tanggung jawab..setiap kali cuti pergi keja..dulu ada kilang ayam kat kg sebelah namanya sinmah..x tau wujud lagi ke x tapi kilang ni dulu memang untung ..along pernah dapat rm 2 je dari abah sebab susah..tapi mak ada kedai, so segala bekal makanan memang along import je dari kedai..




kadang2 aku slalu gak bandingkan kenapa org len senang dapat apa yg diaorg nak..tapi masa kecik apa sangat yg kita bole fikir..kalau cuti sekolah kawan2 sibuk g rombongan..aku? dok umah tolong wat kije umah...bila mintak asik x dapat, aku tanamkan azam yg aku akan dapat dgn duit sendiri nanti...hasilnya..alhamdulillah..semenjak keja nih memang x penah lagi mintak kat sapa2..alhamdulillah aku sentiasa ada duit..




balik pd cite tadi...bila masuk sek menengah..along da kawen & dapat mira & amir..masa ni terasa hidup keluarga aku da meningkat sikit2..along da kije..ateh blaja kat um lagi...acik da kije kat bank, abang da kije kilang...yang sekolah aku & arwah inah..copit kecik lagi..dari umah papan yg nampak usang tukar pada umah batu..separuh je sebenarnya..wat depan je dulu...pastu bila aku da kije mak ngan abah buat yg belakang pulak...sempat la arwah inah rasa sekejap..




itulah nasib manusia kadang2 atas, kadang2 bawah..yg pasal jiran aku tuh..lepas beberapa tahun suaminya lumpuh & bermula la hidup yg sukar...skang da meninggal suaminya...ceritanya complicated skit...




tapi apapun abah ngan mak da x susah...abah memang berpandangan jauh..abah ada beli tanah utk tanam buah, katanya utk anak cucu makan...pernah merasa sekali je buah kat situ sebab banyak sangat tanah yg di buka sampai monyet pun duduk skali ngan org..hu hu..x dpt merasa...monyet da makan dulu...monyet ni pernah curi keropok ngan biskut kat kedai mak..monyet pun pandai makan makan biskut tau..kalau telur ayam jangan cakap la...bole hapus keturunan di buatnya..




aku bersyukur di kurniakan keluarga yg tidak berpecah, adik beradik yg bertanggungjawab & x bermasam muka..ikatan ini di harapkan sampai ke akhirat...i luv my big-big family




aku ada---


mak & abah( gambar masa kawen aku dulu)
abah pakai spek bukan sebab nak bergaya...matanya x bole kena silau
mak pulak macam sedih je masa ni
along sekeluarga


abang sekeluarga


ateh sekeluarga


acik sekeluarga


my little family


copit




& aku akan jumpa arwah inah kat sana satu masa nanti




anak sedara ada 17 coming soon sorang lagi nanti..termasuk alisya jadi 18




belah en somi pun nak tambah sorang lagi..kira mil akan ada 3 cucu..aku? en somi suh tunggu alisya besar skit...




kalau di ikutkan family belah abah memang ramai..kalau jarang datang@ x penah datang umah tu mesti aku x kenal..aku pulak berat mulut nak tanya...




teringat masa main dam ngan arwah inah..bole di katakan aku akan menang setiap kali main..tapi kalah kalau abah da start ajar inah...x aci betul..kalau main chest ngan copit, aku kena main sampai dia menang ...hah malas nak layan..cukup le 2x main..sakit pala tau nak fikir..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan