Selasa, 28 April 2009

x ada tajuk khas



23 sampai 26 april hari tu telah berlangsung hari harta intelek negara kat klcc. aku ada la terlibat untuk kali pertama sbg ajk dinner & petugas kaunter pelancaran...setelah l/b 6 tahun berkhidmat kat sini....

tema tahun ni ialah traditional...soo gambar model yg kat atas tuh adalah org2 yg di terbangkan dari sarawak... tema satu lagi adalah beli lah barang buatan malaysia. banyak yg barang yg kita x dapat beli di pasaraya ada diperkenal kat sini..contohnya kopi tenom dari sabah...kena pegi sabah baru dapat...sedap jugak, budu dlm peket, sambal goreng dlm botol...& macam2 lagi..

sebenarnya org malaysia ramai yg tak tahu tentang harta intelek..tapi bila cakap tentang copyright rata2nya tahu sebab banyak bersangkut isu cetak rompak..ingat lagi siti nangis pasal cetak rompak? jadi sejarah pulakkan hehe...ramai jugak yg kata ingin patenkan trademark...sebenarnya salah ..paten & trademark adalah 2 cabang yg amat2 berbeza....paten adalah penemuan baru yg x pernah lagi di daftarkan di pejabat harta intelek di seluruh dunia & trade mark adalah satu cap bagi sesuatu barang @ service yg di sediakan.mesti ada proses jual beli(untung)...

oleh itu, adalah menguntungkan jika org ramai tahu mengenai hak2 yg mereka ada bila contohnya ada trademark ni dah digunakan berpuluh tahun. pengguna da tahu dan keep buying...tetiba ada pulak peniaga len yg tiru sebijik sebentuk dan kluarkan barang sama & daftar kat sini..di sebabkan owner lama x daftar, kes ni biasa nya jadi case court...utk mengelakkan pengaliran duit lebih banyak di mahkamah, sila lah rujuk di pejabat harta intelek utk mendaftarkan paten, cap dagang, industri design, petunjuk geografi & sbgnya...mana2 yg sesuai..


hari dinner tu memang penat gile...walaupun aku duduk, nyut2 kaki nih terasa sesangat le sakit..
esoknya sesaja bawa en somi & amoi g expo harta intelek ni...amoi ni memang suka sangat berjalan da x mo di dukung..tapi yg letihnya asal jumpa guard je brenti...kena la dukung balik..
balik tu singgah opis en somi...bawah ni gaya amoi dlm keta...bole jadi model x?













gambo ni ada forward kat makcik kc yg bakal bernikah & kahwin 1&2 mei ni...semoga berbahagia ...jgn sress nanti banyak kedut..he he...
malam tuh en somi ajak makan western kat rakut(kedai makan kat ampang) antara kenangan mula2 cinta berputik ngan en somi..haha
amoi skang da
-cakap aje nak gi jalan, cepat cari kasut-trus cari kasut & ketuk2 pintu sambil nangis
-pandai pakai sandal tinggi aku
-aku nak smayang-dia tarikkan sejadah & bagi aku
-cari port menyusu-atas tilam dlm bilik---amboi
-pandai tarik kerusi yg halang almari dia--nak menggeledah baju--hu hu penatnya aku
-suka sangat iklan shampoo-x lepas mata tengok iklan
-nangis bila tinggalkan kat umah baby sitter
minggu ni balik kampung...spupu ku kawen...nak kena beli adiah ni...
skang tengah baca andai itu takdirnya...beli kat expo buku..kat sini yg x bestnya ialah penjual yg nak promote barang belajar utk baby...yg ada buku, cd & tah apatah...regenya dlm 2k ke atas..di sebabkan aku nak carik utk amoi..aku terjebak dgn mende nih...sbenarnya aku penat..so aku fikr apa salahnya klu aku dengar kejap...nama produk ni noddy bla...bla...aku just tanya rege...dia suh aku baca ayat2 yg dia highlight dlm buku...aku rasa buang masa je aku dengar salesman bodoh ni..bila aku cakap nanti la aku bincang ngan husband, dia cam paksa aku beli pulak...kalau da bodoh tu memang bodoh...ada ke patut dia kata nanti anak aku x pandai la...bla..bla tah apa lagi tah dia kata, malas aku nak layan...
kalau menda ni bole wat budak pandai..x pulak dia tunjuk anak ke, anak sdara ke..jiran tetangge dia yg bijak gila2 bila blaja mende nih..
mak bapak aku x beli mende nih..dapat gak aku masuk u...memang mungkin ada yg berkesan..tapi rege nya mahal...cukup staun amoi mungkin da bosan tengok cd dia...so aku kena beli modul len yg regenya 2k++ ke?...baik aku beli buku & mainan satu persatu...kan lebih baik & menjimatkan...
org macam ni nak untung je..siap bole bayar bulan2 & of cos le bole jadik 3k++...buat salesman noddy tuh...aku x suka cara tarik planggan macam nih...kalau org kata x nak jgn paksa okey!

2 ulasan:

  1. Gambau orang kawen mane???gambau moto semalam mane??????

    BalasPadam
  2. pandainyee alisya bergaya...hehe
    dah besar dia yek...

    BalasPadam