Khamis, 23 Julai 2009

macam2 cerita

rasa macam kejap aje amoi da besar...dulu halus mulus..skang pun halus gak tapi kuat nih....skang bole la cakap skit2...tapi pg nih mulutnya bising...x paham apa pun...suka betul makan karipap...gigi pun da tambah 2 kat bawah...& satu geraham...x le org nampak 2 batang gigi je nanti...ye la senyum x nampak gigi atas...padahal kalau dapat gigit especially aku le, kemain suka lagi...







bila ingat balik masa nih...rasa macam x caya je...baby aku ke?..since lahir sampai skang kalau panas nampak urat muka...dulu x prasan pun amoi ni putih...pas pantang sampai skang org dok tanya ikut sapa le ni?...malas aku nak pikir tapi mungkin antara sebabnya masa nak due tu aku sebok tengok citer korea...mana tau mengenan he he he...

ada skali en somi bawak amoi beli bege..budak tu ade ke tanya anak abang ke? en somi pun jawab ha ah je...dia pun wat teori...ikut mak nih...en somi pun jawab ha ah jugak...malas nak layan...dah sah2 le anak en somi ..lagi nak wat teori plak...

minggu ni kenduri kawen cik hana...insyaallah datang...aritu kawen ina x dapat nak pegi...tiba2 en somi nak balik mlaka utk tengok kakak ipar dia yg da nak bersalin...aku rasa?..hu hu penat..siang tu g nilai spupu bertunang...x rapat ngan spupu nih tapi sebab makcik & pakcik jarang miss kenduri kat umah kampung...tu yang datang...lagi pun adik bradik aku ni memang bermasyrakat..x kan aku x g...malu pak ngah bujai nanti...he he lama x sebut nama abah..rindu kat mak ngan abah...alamak nak nangis le pulak...

ok sambung tadi...da balik mlaka smpai da lewat so aku tido trus ngan amoi...pagi sok nya masa aku kejut en somi..baru dapat tau yg bb tu sumbing bibir...trus aku rasa so simpati sangat2...tapi kita kena terima qadak & qadar Allah...masing2 ada dugaan..Allah hanya bagi dugaan pada org yg mampu tanggung..makin kita mampu terima dugaan tu makin Allah sayang...my biras masa gave birth tu mungkin terkejut sampai naik kadar jantung & masuk icu sekejap...masa datang mlawat tu dia da ada kat wad & x wayar kat badan dia, g bilik air pun bole sdiri...so aku yakin she's ok...bb kat wad len..walau pun nampak sedih...pada aku, biarlah luahkan perasaan tu dari simpan dlm hati...skurang2nya kurang sikit beban yg di tanggung...alhamdulillah support kluarga dia amat kuat tambah family belah en somi...nanti mak ngah carikan hadiah untuk baby ye...

aritu aku search pasal masalh nih...biasa le all mom mesti tambah pengetahuan..tambah2 aku nih second bb kan..dari ie & majalah pa&ma..puncanya banyak jugak..

1- keturunan-apa yg aku faham nanti terdapat kekacauan kromosom
2-ibu yg minum alkohol-minta dijauhkan
3-ibu merokok-tapi kalau terdedah lama pada org terdekat eg-somi, ada kemungkinan jugakkan
4-ubat sawan bagi ibu-kalau ikut pengalaman aku kalau x bg ubat nanti mudarat kat ibu...tambah2 sawan yg teruk...tingat kat arwah inah

antara yg aku faham melalui pembacaan je...tapi ia bole di bedah & terapi...kalau ianya teruk mungkin amek masa cos kalau pendengaran & pertuturan terlibat sama...da macam wat tesis pulak...utk info bersama shj....

ari ahad ni kenduri cukur jambul my new nephew muhammad alif...pas g kawen cik hana mungkin aku trus balik kg...pakcik en somi wat kenduri arwah ari sabtu tu...pandai2 je cakap kat mil yg kitaorg nak datang umah dia...sori ye..sebab da lama x balik kg aku, aku akan jadi so defensive, diktator--chewah--no!kita mesti balik kg lubok china...en somi pun x da kata nak g pun...umah jauh kat rawang...x pela org mesti ramai nye...

pernah x rasa hopeless kat tempat kije? itu yg aku rasa(ramai yg rasa sbenarnya) kije ok..kawan2 ok...persekitaran bole la..benefit?...sepatutnya siapa yg fikir ye? kalau yg faham, aku mahu kamu tahu yg kami hampa sangat2...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan