Jumaat, 21 Ogos 2009

amoi ku

esok da start pose...taun ni aku rasa macam nak sambut ala kadar je...duit kekurangan...baju raya aku ngan en somi x redy pun...x taula kalau banyak beli last minit...perangai amoi skang memang menguji kesabaran...da elok2 pakai drypers, dia bukak..bila banyak kali bukak, ilang le gamnya...ooo stresnya...x tau la sebab aku ajar pakaikan cloth diapers dia jadi x slesa ngan drpers tu...

skang memang aku nak kumpul cloth diapers banyak2...senang & jimat utk jangka masa yg lama...memang rege yg paling murah pun rm 30...mahalkan tapi jangka masa panjang menjimatkan...

cuba beli, contohnya

tempoh pakai 6 bulan

4 jam 1 cloth diaper
24 jam=6 cloth diaper
katalah beli dalam 20 cloth diaper, rege lebih kurang rm 40
20 x 40=rm 800

kalau drypers regenya rm 36(susah nak jumpa rege ni)
satu bulan 2 drpers=rm 70
rm 72 x 6=rm 432

tempoh pakai stahun
cloth diapers=rm 800
drypers=rm 432 x 2=rm 864 (kalau drypers rege x naik, biasanya apa saja jenama diaper akan naik setiap 3 ke 4 bulan skali, sama cam susu)

so kalau utk jangka masa yg lama tu memang menguntungkan..pas ni utk 2nd baby aku x payah kua duit utk beli drypers & cloth diaper...di warisi turun temurun..he he he..jimat banyak ke sikit?

sebenarnya dari dulu sampai nak buah aku yg ke-3, si aiman memang pakai lampin kain tu...masa kakak berpantang kat kg, tugas aku mencuci lampin..kalau ada berak, kena buang, bersihkan dulu..pastu campurkan ngan lampin yg kencing saja & pijak2 bagi air kencing kluar...memang penat cos basuh tangan..kalau yak tu susah nak ilang cos mak2 ni makan benda yg kuning2..eg kunyit..tapi memang bersih & x da masalah ruam lampin langsung...dulu2 kan...skang sume senang..tapi macam penyakit la pulak...amoi ni x abes ngan ruam...x bole panas langsung...nasib baik ruam x kekal..kalau sejuk lelama dia ilang sdiri...aku x caya sangat ngan krim2 sapu, losyen ke...cuma pakai krim aloe vera amway je utk parut kaki amoi..ok gak cepat kecikkan parut..

ok la da lama x cite prangai amoi
-asal keta benti je nak dok kat abah-hanya bole masa aku x da & da nak sampai umah je ( en somi la ajar ni)
-en somi kluar keta, umah dia pun sibok cari kasut-mulut tu sebut acut-acut
-en somi borak ngan jiran, dia sibuk main paip air
-en somi mintak skit kue keling kat amoi-amoi geleng pastu tangan pegang kue tu jauhkan dr tangan en somi, tanda memang x nak bagi...seingat aku, aku & en somi x penah macam ni...ikut sapa nih..
-pantang tengok aku & en somi minum air pakai cawan- skang da bole kata expert minum air x kena baju
-takut kilat & nangis dengar guruh-xpe ibu ngan abah kan ada...
-macam mana bunyi kucing-mau mau
bunyi anjing-huh huh
bunyi bird-huh huh-he he sama la pulak..

maybe amoi lambat skit bercakap...tapi aktifnya kadang x terlayan..skang kalau cakap ngan dia, dia pun da faham cuma x tau nak balas je...mcm smalam aku bg tau dia kena tido ngan abah kalau adik da ada..amoi senyap & geleng2...aku kata dia tido lasak nanti kena adik..senyap jugak..pagi ni pulak aku kata nak anta school..senyap jugak ( x nak kot)...emmm payah ni...nanti nak kena training gi school jugak..

3 ulasan:

  1. Hep.....amoi ni asyik bukak pampers sendiri le

    BalasPadam
  2. hi, salam kenal. kami dari jiran depan umah ni je..no. 114..

    :)

    kita exchange link ye..

    BalasPadam
  3. ok...x sempat lagi nak berkenalan kita ni ye..

    BalasPadam