Isnin, 14 September 2009

raya dulu & sekarang

sedar x sedar, ujung minggu ni da nak raya...taun ni raya kurang cikit blanja cos x da bunus...huhu..tapi kita harus bersyukur cos rezeki belum putus kan...

teringat raya masa kecik2..start 1 hr pose aku da kira brape ari lagi nak raya..he he budak2 biasa la..dapat baju kurung & gaun spasang, kasut baru & stokin baru...tapi sbenarnya bukan setiap taun dapat yg baru...aku & arwah adik pernah pakai baju kurung 3 taun berturut x tukar...sampai senteng kainnya...mak akan simpan baju raya ni dlm almari & kalau x cukup duit, kena la pakai yg taun lepas punya...aku & arwah adik x pernah meminta2 sangat...mak masa tu garang..takut nak tanya...masa tu apa yg bole buat cuma berangan...aku nak yg macam tu, macam ni..cuma kami 2 beradik je tau apa yg di inginkan...smpai skang aku ingat sluar celoreng yg di idamkan...bila tengok kawan2 len bertukar ganti bajunya...kadang2 pagi baju len, petang len..jeles? memang ada tapi bukan nya masalah besar nak fikir..

lama2 aku da x kisah aku ada baju baru ke x...bila da kije ni baru ada rasa nak sume baru...start arwah inah sakit sampai pegnenkan amoi, tiap2 taun aku belikan mak, abah, copit, arwah inah & arwah nenek baju baru...rasa puas sangat bila kami ni sedondon sama..lama2 mak ngan abah bising..x payah beli baju, almari da penuh...he he..tapi kami anak2 ni x tau nak beli apa, beli jugak le baju...jubah utk mak, t shirt utk abah...copit ni bg duit je...bukan apa penat aku pilih baju pastu x pakai...rugi duit aku je...

bila di ingat balik...memang roda sentiasa berputar...kadang2 kita dia atas, kadang2 di bawah..kalau beringat balasannya baik, kalau sebaliknya..faham2 aje la..sentiasa bersyukur dgn apa yg ada...tak ada hari yg sial @ suwey...itu semua kepercayaan karut je...

dulu2 masa nak umumkan hr ry yg paling berdebar...haha..kalau esok ry tp rendang & adik beradiknya x siap, camana kan..tapi itu org tua, kalau budak2 siap doa banyak2 esokla raya...kalau gelap, esok still pose(ramalan sdiri)...kalau jadi raya, tu yg best..mula la kluarkan baju, kasut nak pakai esok...hu hu bestnya masa tu...pastu g umah kawan2 ajak beraya sama..round satu kampung..pastu kira duit raya...walaupun nilainya x sbanyak skang tapi puas + sronok...bukan duit yg penting tapi kepuasan berhari raya..skang malam raya pun best gak, ada takbir dr umah ke rumah...amoi lum bole join lg...sume anak buah ku ni berlumba2 nak g...bukan sronok bertakbir tapi nak kumpul duit raya...

rancangan tv pun di nanti jugak...masa ni filem2 best ke x best ke sume nak kena tengok...rancangan tv dulukan minimum je...x macam skang berlambak2 sampai x tertengok...tambah2 ada astro, lagi le...x payah kluar beraya, dok kat umah tengok tv..dapat duit jugak...boringnya...

jom citer pasal kue ry pulak...aku paling fobia bila dengar bunyik kecepak kecepuk pagi2 buta...mak nak buat kue baulu...alamak..nasib baik aku kena dlm staun dua je...kakak2 ku,hehe tiap2 taun kena pukul telur+gula+len2 sampai kembang...aku banyak kena jaga masa bakar...huuuu panas especeli kat kaki...nak kena jaga api atas & bawah..juadah len yg mencabar ialah penganan(dodol) & benghajik (wajik)...aku suka dodol dr wajik tapi buatnya sama susah...nasib baik mak da x nak buat masa kakak & abang da kije/blajar kat u...slamat aku dr mengacau 4/5jam tu..tingat masa masak wajik..mak busu suh aku letak wajik dlm sepiring kat umah nenek..aku heran ni, nak buat apa asing pulak..ropenya ada org x pose...da arwah pun orgnya skang..

kue len yg senang cam kue bangkit, bangkit kelapa (resepi mak), maruku, rose(tensen aku klu melekat)& mini popia..emm alahai nampak senang tapi penat nih aku kena buat sorang2...mak sediakan bahan je..arwah inah slalu mengelat, yg tinggal aku terkulat2 sensorang...skang da x da sapa nak tolong mak buat kue ni...so biasanya mak wat maruku je & tapai kalau rajin...

hidangan wajib tiap taun ialah lemang ngan rendang ayam & daging...kalau sume balik cam taun ni, insyaallah pagi raya ada lontong & nasik impit...sbelum ketupat nona/adabi ni ada, cara nak buat nasik impit adalah masak nasik lembik pastu letak dlm bekas besar cam bekas lauk ketering tuh, alas & letak pemberat kat atasnya..cthnya macam tapak batu giling...huhu berat gile wei...itula asal nama nasik impit ye anak2..skang senang, rebus je nasik tu lama2...

kalau citer pasal beraya skang..kami sume x makan banyak sampai umah mak itam...sedap kat sini...he he memilih tempat...mak itam pun kalau kami adik bradik x datang mula la risau, sapa nak makan kat umah dia ni...tapi hidangan ni yg best masa raya ptama je, raya kedua nak carik nasik jugak...lauk sardin pun xpe...

apa pun raya dulu & skang memang jauh bezanya...serba serbi beza..beraya kat umah mentua pun ada beza gak walau satu negeri

1 ulasan:

  1. Hari raya semua bagai nak gile(lagu senario)

    BalasPadam