Khamis, 29 Julai 2010

pokok pangkal adalah hati



amoi & hero tomei baru bangun tido...actually hero tomei da lame bangun..yg len2 ni yg baru bangun..

masa aku g kenduri kawen aritu, ada org tanya bila aku amek hero tomei dr along..."ini ke mak dia"---kalau korang, korang terase x? hu hu amat slalu org tanya yer

sebenarnya kakak2 aku sume cerah...tiba time aku terlain skit...masa sekolah aku trase rendah diri kerana warna kulit..aku anggap berkulit cerah amat cantik menawan...menawan hati kawan2, cikgu2 expecially pakwe2...hish kecik2 da gatai...

tapi perasaan rendah diri ni mmg x bawa kemana...ia akan buat kita x mahu mencuba & jadik penakut...dat me...kekadang sampai skang penakut ni...

ada juga masa aku seolah menyalahkan org sekeliling...nape itu, nape ini...tapi sbenarnya pokok pangkal adalah diri sdiri...dan skang aku cuba membentuk amoi supaya berani & yakin...marah & pukul bukan solution terbaik tambah2 zaman skang..kadang2 x praktikal...contohnya, kalau amoi main kat kc aku waktu malam..solution nya tutup lampu dapur...kalau main air, aku kira 1,2 & tangan kat suiz lampu bilik...& dia pun lari2 kluar smbil lap kaki...hero tomei? bak aku kata sblm ni, dlm proses learning yer...da abes revision nanti siap la aku...

kakak main motor/beskal/keta, pandang x lepas...kakak nangis pandang x lepas jugak...kakak main permainan sambil baling2, pandang x lepas jugak...harap2 dia buat pengajaran la..

ada jugak org tanya apa petua nak dapat anak cantik/putih..(maaf bukan nak menunjuk ye)

sbenarnya masa mengandung aku amalkan bacaan surah yassin, maryam(yg ni banyak kali), surah luqman, annur, yusuf(ni pun banyak kali)...& juga radio ikim mmg slalu on..biasanya ikim akan pasang surah al quran...yg tengok cd korea tu, entahla..

sepatutnya amalan mengaji ni sepanjang pembesaran anak tapi aku ni letih manjang je...da lama tinggal jugak ni...amalan ini amat bagus kerana seeloknya kita yg mengajar anak2 kita..tapi zaman skang, upah org je...harap2 aku dapat mengajar anak2 ku walau x semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan