Isnin, 5 September 2011

jangan sombong

smalam berkampung di saujana impian...masak lemak tempoyak, masak lemak cili api telur itik ngan lala goreng..hmmm syedapp nye...bila da ramai2 ni biasala, gossip2

cerita satu
ateh ngan sominya g beli barang & sedang beratur nk bayar di kaunter..situasinya, adele makcik ni lame gile kat kaunter yg di jaga seorg warga bangla...isunye?..nak beli beras 5 kg yg bukan beras basmati ke..beras wangi ke..atau beras perang ke...cuma beras biasa yg mungkin cap jati, rambutan @ beras suka hati...he he

mula2 makcik tu amek beras A..kat kaunter tu pot pet x puas hati hapa tah..dia suh bangla tu amek beras B pulak...beras B terlebih rm .10 sen dari beras A...nk tanya macam2 kat bangla mana le nk tau jawapan bila soklannya..kenapa beras B mahal seposen dari beras A?..korang tau kenapa mahal seposen? pegi le tanya owang yg kuarkan beras tu kan...bangla ni penatla tunggu seposen dari makcik kerek ni...ateh aku ni pun pelik..lama gile nk membayau ni...pastu makcik ni tolak beras B yang mahal seposen tu dgn cara menepis..aku rasa klu nk mencampak x trangkat kut beras tu, amek pulak beras A yg murah seposen...angkuh sesangat...

ateh pun cakap kat somi dia.."laa seposen pun berkira"...dengarla pulak si makcik ni...mula da pot pet bagai...siap tunggu ateh membayar ni smata2 nk bagitau...

"kita kalau nk jenama tu, kita kena pertahankan..awak x kenal siapa saya..saya ada duit ribu2 tau..saya bole bayar...ahh fed up! bak resit saya!"

ehhhh...baru ateh pasan ropernya makcik ni bercakap dgn dia...
bila aku tanya ada bling2 penuh tangan ngan leher ke?..xde pun...just pakai selendang mcm golongan sederhana jer...alahai makcik...stakat sepusen pun ko nk berkira tapi berlagak duit berkepuk...tanya lagi ni..apa lg makcik tu beli...ade le kerang yg x sampai 20 bijik kut...terfikir jugak aku...kerang 20 bijik dapat masak ape ye?...he he

cerita 2
satu ketika masa tanam anggur, ade owang kampung yg pangkat pak sedara (tp aku panggil kau aku je) offer kije..ye la dengar bisnes juta2 kan..abah yg mintak tolong carikkan kije...aku x pasti atas sebab hormatkan abah @ mmg niat nk tolong bg aku kije..klu x silap sekitar ampang opisnya..masa tu somi ateh siap amek coti sebab nk tolong aku g interview..smpai sana stlh penat cari opis, ropernya pose tu x ada..bila call dia bg alasan dia ada kat umah org meninggal, x dpt nk dtg..klu betul ada jawatan tu pasti aku da di interview..staff @ mungkin owner company tu terpinga2 tengok aku ngan bil aku ni...malu toksah nk kata...bil cal si owang kampung tu..bg ayat street to the point..& nasihat kat aku jgn layan lagi owng ni..serius aku malu..balik umah acik, bukak pintu umah & x terjawap soklan acik lg..aku nangis lari masuk bilik..petang tu jugak aku balik kg..bgtau abah..abah marah jugak tp masih bersabar..then masa arwah inah kat icu dulu dia ada dtg mlawat..masa tu aku mmg x bole tengok muka dia..entah mungkin masa tu aku ada doa kut biar dia terima balasan..

tup2 smalam abang citer dia da cerai ngan bini kedua ni yg kije kontraktor..yg berduit tu..mungkin owner company yg xde pose jawatan kosong tu..da tiada la citer bisnes juta2..da tiada kete merc..da tiada duit berkepuk cam makcik kat atas tu..terdetik jugak perkataan "padan muka"..tp x baik kan..pandai2 la carik harta sendiri..
ehh...emo pulak aku..tapi aku masih ingat macam mana prasaan aku masa tu..

pengajarannya..jgn kedekut, jgn sombong, jgn berlagak ngan reta owang len...always peace ngan org lain..hokey..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan