Khamis, 26 Januari 2012

cerita di kampung

masa 22/1/2012, buat kenduri arwah...tiba2 rasa shahdu, hiba bila mak sedara iaitu adik2 abah peluk masa diaorg nk balik bila lepas masak..rasanya mmg genap 100 hari pemergian arwah masa tu...da berpuluh2 tahun melihat gelagat arwah abah, smpai ke hari ini aku masih terbayang2 kebiasaan aktiviti arwah...start dari bangun subuh sampai nk tidur...

alhamdulillah mak sekarang pun da kurang termenung..insyaallah mak duduk kampung smpai ujung minggu ni...sempena cuti budak sekolah ni..hmm ni yg susahnya aku nk catat mende2 sedih...x dpt kontrol air mata..

oklah cite yg happy skit...aku ada 18 anak buah...yg da sekolah & ipt ada 15 org..haaa ramai kan...cukup utk jadik org kuat kenduri...dari start potong sayur,bawang sampai la jadik penanggah & tukang cuci pinggan mangkuk..inile org harapan...aritu aku heran gak..apsal aku bole lepak2 tengok tv smpai 12 lebih pas kenduri? oohoo...anak buah da tolong settle kan ..klu dulu bila kenduri malam, mata aku tahan smpai kul 10 mlm je...penat sangat...skang aku bg arahan je...moncet pun da besar & berkawan dgn gumbira skali...elok la bg main smpai penat then tido x yah tepuk..aritu hero terus terlontok kat atas pangku aku..

moncet ni sbelum ni mmg kena jaga takut terlepas ke jln besar..masa kenduri arwah bulan 10 aritu, 2 moncet da kat tengah2 jln besar..Allah gerakkan hati abang aku tengok moncet & trus blari tarik ketepi jalan..lepas tu lori pun lalu...aku x mahu bayangkan klu sebaliknya..masa tu aku bersyukur sangat2 yg amanah yg Allah bg ni belum di tarik balik...bg amoi, ini adalah kali kedua..

tapi stakat 3 hari kat kampung ni, alhamdulillah moncet main kat kawasan umah je...en somi mmg slalu monitor..kali ni agak dengar kata jugak...

pastu balik ke umah mil...hmmm ok je sume tapikan...aku geram..en somi geram..sil pun ada skit geram kot..aku ingatkan bila besar makin ok...tapi..nk ngumpat la skit..anak buah en somi yg sorang ni mmg menguji kesabaran...mmg x bole lawan 18 org anak buah aku ni..klu anak buah aku..degil/melawan pelepap je aku bagi...tapi yg ni x bole la aku buat cenggitu..sabar..tapi mata aku ni bulat da pandang dia ni...skang aku rasa bukan nakal, macam something wrong je...amoi ada skali menangis kuat, x tau la apa dia buatnya kat amoi...pagi masa srapan, sil ada beli jajan..aku suh bukak lepas srapan..moncet2 ni ikut je..ok la nk makan nasik goreng yg aku masak..tapi yg itu pi suh bukak jugak jajan..penyudahnya moncet makan nasik goreng+jajan..hmmm sabar..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan