Isnin, 7 Januari 2013

berita hari ni

pagi ni dlm paper ade citer mat sabu sokong penggunaan perkataan Allah oleh pihak kristian..sblm ni aku ade baca pendapat blogger kereta mayat..meh aku paste kan...spt di bawah

Tanya sama abang keretamayat part 32


------------------------------------------------

DAP menyatakan pendirian bahawa Penganut Agama Kristian di Negara ini tidak sewajarnya disekat dari menggunakan kalimah Allah sebagai rujukan kitab Bible edisi Bahasa Melayu. Abang kereta mayat setuju tak?



Hamka said:



Aku nak tanya dua soalan sahaja kepada orang islam yang setuju bab ini...

1) SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DI UKIR PADA SALIB?



2) SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DITULIS PADA KERETA ATAU GEREJA ORANG KAFIR DENGAN TULISAN; ALLAH BAPA KEPADA JESUS?



Maka bila aku tanya balik soalan ni kepada orang islam yang setuju, mereka tak setuju pulak, kata mereka, kita bagi guna dalam gereja sahaja...



Kawan, orang ‘kapir’ ni sama jugak macam penagih dadah, jika mereka melilau sekeliling rumah kita cari besi, dan kita biarkan sahaja, lama lama mereka akan masuk cari besi bawah rumah, (pun kita biarkan)dan satu hari jika tuan rumah takde, terus jer mereka lompat masuk dalam rumah... habis semua harta korang kena kebas..



Jadi dari awal lagi, jangan bagi ‘orang “kafir” cari besi’ sekitar rumah korang..,

Faham tak?

Aku tak setuju, dan Aku memang peliklah dengan orang islam yang setuju, sebab.., cuba korang fikir balik, dah beratus tahun orang kristian guna nama ‘god’ dalam urusan ugama mereka, alih alih kat Malaysia, mereka ‘menjatuhkan maruah’ mereka nak guna nama tuhan orang islam dalam urusan mereka, tak malu ke?

Atau mereka dah buat kajian betapa dengan keputusan ini akan menguntungkan mereka, jika tak untung dah tentu tak mintak..., dan kita orang islam selama ni tak bagi lagi mana mana ugama guna nama Allah, tapi bila kristian Malaysia mintak, kita selamba bagi? Nak pancing undi ke?

Aku ingat lagi dalam kitab apabila Nabi solat berkiblatkan baitulMuqadis, lalu paderi dan ahli kitab hina Nabi, dengan ungkapan. “Alang alang dah sembah Baitulmuqaddis, masuklah terus ugama kami”

Lalu turun wahyu yang memerintahkan kiblat orang islam di tukarkan kepada Baitullah di Mekkah.., habis cerita..

Jadi, kamu wahai orang kristian, nak mintak guna nama Allah?

Alang alang guna nama Allah, masuklah terus ugama kami, senang.., kan?

Adohai..

SEKIAN

mmg betul rasanya pendapat ni...sepatutnya kita ni bersatu padu, walaupun lain parti   citer len pulak..   aku masih ingat ms darjah 6, adalah seorg cikgu ni, dah arwah pun...hari2 menceritakan melayu begitu, melayu begini...dlm fikiran budak 12 tahun, aku sering tertanya2...kenapa cikgu ini kata mcm ni...adakah betul melayu ni teruk @ kami yg dlm kelas tahun 6 tu teruk sangat?...smpai skang masih ade yg berkata mcm2 pd bangsa sdiri...kenapa kita asik memandang keburukan bangsa sdiri?...   manusia ni kan sume prangai lebih kurang..x kirala bangsa apa...setiap org ada kelebihan ada kekurangan...cthnya klu ada majlis kahwin, kematian...kita bangsa melayu dan islam saling tolong menolong bg duit, barang keperluan...supaya kita x terbeban sangat..bangsa len x sure ade ke tak tapi ia dah sangat sinonim dan kita x payah nk di paksa2 utk bagi sume tu..kan kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan