Selasa, 27 Ogos 2013

raya tahun 2013-kampung den

hari ni da 20 syawal, tp baru nk mengupload & bercerita pasal raya...biasala, ikut mood

kek yg aku beria2 nk buat tu mmg menguji kesabaran...akibat menderhaka kat resepi tu, skali bekas kena bakar dekat 3 jam...adusss, penat nya tunggu..dia kata letak susu segar 1/2 cawan...bila tengok likat je aku pi tambah dekat 3 cawan...nasib la..smpai kul 3 pg baru dapat 2 bekas..xdela besar sangat...ingat nk sambung ms pas sahur..tp apakan daya, sahur terlepas lg buat kali ke- 3...tp dpt jugak membako nya..

malas nk amek gambo cos sakit ati...ms first bako tu, bila nampak x jadik..spt lapisan atas je yg bau hangit, bawahnya cair spt x masak langsung...fikir sat, aku kacau balik dgn rs sakit ati...pastu masuk balik ikut masa ngan suhu yg aku suka...ehh masak pulak ye..

siap masuk dlm kotak..cadang nk bg sil..tp, mulut2 kat umah kg tu da banyak..tau2 diorg da potong kek ke-3...sedapppp katenya...kombang kuncup ati den...nnti den buek lg yo..he he..xde sempat nk idang utk raya pun...

ok..cite len lak..tahun ni adelah tahun pertama en somi standby kije..kesian betul..mlm raya kije hingga ke pagi...pagi raya tu smpai kg, trus tido jap...taun ni gak dia x gi smayang raya..alhamdulillah, aku x trase sangat..sbb moncet da pndai main sdiri & tau tdk ke jln besar..aku join kelab mak org & ketua anak dara aka mira...sembang aje..seronok sangat bila berkumpul semua org ni..kadang2 trase jugak kurangnya..mlm raya xde suara takbir arwah abah..pagi raya xde dengar sora abah mntak butang baju..ganti pulak ngan en somi yg mintak butang baju..

seingat aku 2 mlm aku tido ngan moncet tanpa en somi...



ini gelagat hero..org pakai baju mlayu, dia x mau..aku pun malas nk stress..pas en somi bangun & siap2, dia yg pakaikn baju ngan sampin hero ni...anak abah sungguh


ensemmm?


meriah dgn anak buah yg da besar2...yg kepala berbalut tu sbb eksiden..nasib baik xde pape..itula, x bgtau lg parent



tengah tunggu turn nk salam nk duit raya...amoi la rugi, tah buat prangai x mo salam pulak


ni yg malas nk pegang phone depan hero ni..macm  henpon ni dia punye..


hmm ini kije si hero le...amek gamba kaki abah pulah..


bermuka serius..


aksi si amoi yg manja


peluk bb kecik pulak..

haishh lupe betul nk bergamba ngan en somi...bape taun xde gamba raya sesama ni...

pastu beraya la kami ke rumah pak mak sedara..tengahari buta mkn dorian..kepanasan aku di buatnya..

hasil pemakanan semasa raya..berat naik 2.6 kg..bb kecik naik 700gram utk tempoh seminggu lebih..fuhhh

Selasa, 6 Ogos 2013

menjelang hari raya

haiii...x sabarnya nk balik kg esok...taska nk cuti raya + cuti sekolah..terpaksala amek coti lambat skit, pastu sambung coti sekolah minggu depan...

kali ni puasa rasa sangat x larat...da nk last2 ni makin rasa x larat...sabar lah, tiggal besok je...en somi pandang muka pagi2 sblm smayag subuh...kenape?....."x larat la..." buat muka kesian..." sabarla, ade sbulan je lagi"...hu hu...yelah  minggu ni da 34 weeks...harap2 37 nnti bersalin...mcm bole tau je bunyi nye...

kali ni aku x pose 2 hari..masa amoi pun 2 hari...hero pulak, last day pose x sahur, ponteng sehari..ok la...xde la berderet nk ganti pose kan...persiapan raya?hmmm biasa sangat...bebudak je yg meriah..aku ngan en somi pakai aje apa yg ade..malas nk carik bila perut sudah memboyot ni...lagipun lebih fikirkan baby kecik ni..nnti da lahir,bila pulak nk soping barang dia kan...

nnti nk beli set bersalin amway ajela..dpt point..lgpun da pernah guna...lagi nak tambah koleksi botol susu & plastik susu tu..apelagi ye...nk tambah baju kut...haiii harapnya jgnla aku lupe nk booking tukang urut...klu kt kg senang...sbenarnya senang sebab ade arwah abah...tukang urut, dia yg carik...nk akikah, kambing dia yg carik & pilih & sembelih/lapah...kami ni sume bagi duit je..nk kenduri..bagi duit, nnti dia belikan barang sikit2...

nk raye ni lgi trase...suara takbir abah hanya ada dlm kenangan...klu x, 2 ke 3 hari sebelum raya arwah abah da praktis takbir & khutbah raya...buluh lemang & kayu api da tersedia...pulut utk tapai da beli..ramainya org datang umah utk bayar zakat fitrah...tp rs nya ms raya terakhir tu arwah abah da x jadil amil..biarla imam muda yg buat..

kebelakangan ni..badan aku makin x kuat..cepat penat...agaknya kurang zat/vitamin kut...nk kata x makan, bb membesar mcm biasa..smalam pas mesen kacang bersama hero yg suka nk onn off butang tu..basuh pinggan..hadoiii sakitnya pinggang..da last2 tu aku siap membongkok-bongkok badan..en somi suh duduk je..mmg sakit..smpaikan stakat duduk, x ilang..nk baring pun kena atas tilam je..tp sbenarnya x nyenyak mana pun...kena pusing2 badan sbb salur darah terhimpit...hadoiii perut tgh mengeras..fuh fuh fuh...sakit pinggang skit...adekah tanda nk bersalin awal?? harap2 bersalin ms aku da ready..kali ni mmg slalu sangat mengeras...rasanya dulu, da nk 39 minggu baru kerap mengeras...bukan ape, baju bb kecik x basuh lagi...botol x basuh..senang kata, xde preparation lg..beli & simpan...ohh nnti nk beli tempat baju dia...x tau nk beli yg camne...nnti msti ade tukang kemasnya..

malm ni nak buat kek...2 bijik pulak tu...harap2 menjadik le...& harapan besarku, aku larat...baju x kemas lgi ni...nk berdoa lagi ni, harap en somi tolong kemaskan...tapi taun ni, en somi standby...sian aku...hu hu...klu x pegnen aku x la rasa berat..tapi klu en somi xde mmg nk patah 2 kaki ni rasanya...en somi pun da bg warning..jgn bagi main kat jalan besar...harap2 moncet ni dengar cakapla nnti...